FEEDBACK
X
FEEDBACK

Er du tilfreds med indholdet i denne her guide?

Hvis ikke, så vil vi meget gerne høre dine kommentarer.

Skriv dem herunder, så gør vi det bedste, vi kan for at forbedre manualen.

Tak for din kommentar!

Send ny?

Dansk English

SmartWeb Help | CMS & Shop

1.9. Søgemaskineoptimering (SEO)

SmartWeb er et yderst søgemaskinevenlig system, og det bliver løbende optimeret til søgemaskinerne. Systemets struktur er opbygget således, at søgemaskinerne nemt finder de sider, produkter og andet indhold, som skal inkluderes i søgemaskinens database. SmartWeb holder en konstant høj standard når det kommer til indeksering af dit websites indhold.

Systemet har en række indbyggede værktøjer, som kan benyttes til at optimere og forbedre dit websites placering i søgemaskinerne. Heriblandt er styring af meta tags, URL’er samt 301-redirects.

Når du arbejder med indhold og søgeoptimering i SmartWeb, er der en række områder, som du skal have fokus på. Nedenfor står de vigtigste tips til søgeoptimering i SmartWeb. Det er ikke en komplet guide. Hvis du ønsker at gå i dybden med søgeoptimering, bør du søge hjælp hos et bureau, søge yderligere information på nettet eller læse en bog om emnet.

 

Inden du går online

Vi anbefaler at lukke frontenden af, mens du arbejder på en webløsning, som endnu ikke er online. Dermed vil kun du kunne tilgå hele websitet, mens andre (herunder søgemaskinerne) får en lukket side uden indhold. Dermed undgår du samtidig, at søgemaskinerne indekserer et midlertidigt domæne samt dets indhold. Sker dette, vil det skabe dublikeret indhold, når din webløsning er klar og går online på det rigtige domæne.

Din frontend kan lukkes af under KONTROLPANEL > INDSTILLINGER > FRONTEND STATUS.

 

”Content is king”

Søgeoptimering handler først og fremmest om indholdet på dit website, hvor især overskrift og tekstindhold er vigtigt. Der findes ingen genvej til god søgeoptimering. Hvis indholdet ikke har en høj kvalitet, rangerer dit website højst sandsynligt lavt på søgemaskinerne. Indhold med høj kvalitet omfatter bl.a.:

  • Indholdet er unikt og må ikke findes andre steder på internettet (dublicate content).
    (Søg efter en del af teksten på Google, og se om den kommer frem til andre søgeresultater end din hjemmeside)
  • Ingen stavefejl, varieret sprogbrug og korrekt grammatik tæller også op.
  • Hold kildekoden ”ren” ved ikke at kopiere teksten ind fra Word eller andre programmer uden at bruge ”indsæt fra Word” funktionen i SmartWeb editor.
  • Brug de søgeord du ønsker at blive fundet på uden at overdrive. De vigtigste søgeord skal i overskriften, da den markeres med et overskrift-tag (H1 html tag).
  • Sørg for at indholdet matcher resten af siden, links, overskrifter osv.

 

 

Billeder og andre grafiske elementer

Husk at søgemaskinerne ikke ”ser” din hjemmeside, men ”læser” den. Billeder, flash elementer mv. vægter ikke lige så højt som tekst. Husk derfor at give dine filer sigende navne, f.eks. ”t_shirt_med_i_love_new_york_tryk.png” og giv billederne en titel i teksteditoren. Ellers har søgemaskinerne ikke en chance for at læse og indeksere dine filer.

 

Søgemaskineoptimering i SmartWeb

Når først indholdet har en høj kvalitet, kan punktet ”Søgeoptimering”, på sider, produkter mv. i SmartWeb, hjælpe til en bedre optimering. Læs mere her.

 


Luk dine gamle links og undgå dublicate content

Når du flytter fra et system til et andet eller løbende arbejder med indhold, kan der opstå døde links eller dublikeret indhold. Googles Webmaster Tools er et godt værktøj til at holde øje med dublikeret indhold, og programmet er fuldt integreret med SmartWeb. Problemer med indhold registreres i Google Webmaster Tools under ”Diagnosticering” > ”HTML forslag”.
Hvis du ønsker at lukke et gammelt link, kan dette gøres ved at oprette en SEO Redirect i SmartWeb. Dette gøres i KONTROLPANELET, hvor et gammelt link kan lukkes med en ”404-redirect” eller peges mod et nyt link med en ”301-redirect”. Ændringen vil med tiden blive registreret i Google Webmaster Tools.

 

Link popularitet

På søgemaskinerne er høj link-popularitet fortsat en af de vigtigste parametre for gode placeringer. Samtidig betyder relevansen og populariteten af de websites, der linker til dig også meget. Hvis du f.eks. sælger t-shirts, er det mere relevant at blive linket til fra en anerkendt producent af t-shirts end en privat kunde, der skriver om købet på sin blog.
Når andre linker til dig, er det vigtigt at siden der linkes fra (indholdet), samt selve teksten på linket, indeholder de søgeord, du gerne vil findes på. Det er derfor bedre at blive linket til med ”Køb t-shirts tryk her” end ”Åben www.dit-domæne.dk”.
Hvis du ønsker at tjekke, hvor mange der linker til dit domæne, kan du prøve at indtaste følgende i Google: ”link:www.dit-domæne.dk”. Google Webmaster Tools indeholder også nogle gode værktøjer til at holde øje med links og dine søgeords popularitet.



Rich Snippets

Rich Snippets er en måde at markere data på, så søgemaskiner som Google læser indholdet korrekt. Med Rich Snippets er det f.eks. muligt at markere prisen på et produkt, hvilket bl.a. Google viser ved produktsøgninger. Dette giver en bedre kategorisering samt synlighed på Google - og i bedste fald flere klik.

SmartWeb understøtter lige nu følgende Rich Snippets:

  • Produktdata - titel, billede, beskrivelse, pris, anmeldelse mv.
  • Navigationssti/breadcrumb - hvor på websitet man befinder sig.


At SmartWeb benytter Rich Snippets er ikke en garanti for, at f.eks. produktets pris vises på Google ved alle søgninger. Google bestemmer selv, hvornår det er relevant at vise hvilke data.

Ønsker du at teste Rich Snippets på din website, så kan du bruge Googles test-værktøj:
http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

 

Skift af domæne (som eksisterende kunde)

En vigtig men ofte overset opgave - når man skifter domæne - er at sørge for at det nye domæne overtager det gamle domænes gode placering på Google.

Teknisk set handler det om om, at lave korrekte 301-redirects. Det kan opsummeres i to scenarier:

  1. Du skifter domæne, men bibeholder dit gamle domæne, som sekundært. Dette anbefales, fordi du beholder din placering på Google.
  2. Du sletter dit gamle domæne så det fremover ikke skal virke. Dette anbefales ikke, fordi så mister du al link værdi og skal starte forfra i Google.

 

Bemærk, at det kan tage lidt tid at overføre din ranking på Google, så det anbefales ikke at gøre ofte med hensyn til at miste trafik.

Skift af domæne (som ny kunde)

Når du skifter over til SmartWeb, så kan det anbefales at sætte dig ind i SEO redirects, således du undgår at miste din placering i søgemaskinerne. Du kan læse mere om SEO redirects her