FEEDBACK
X
FEEDBACK

Er du tilfreds med indholdet i denne her guide?

Hvis ikke, så vil vi meget gerne høre dine kommentarer.

Skriv dem herunder, så gør vi det bedste, vi kan for at forbedre manualen.

Tak for din kommentar!

Send ny?

Dansk English

SmartWeb Help | CMS & Shop

2.1.6. Søgeoptimering

Alle sider, produkter og produktkategorier i SmartWeb har en funktion kaldet søgeoptimering. Under søgeoptimering kan du indtaste såkaldte meta-tags samt optimere sidens link og "Canonical" tag. Meta-tags er den simpleste form for søgeoptimering og består i at angive en titel, beskrivelse samt søgeord for hver enkelt side. Meta-tags er et forslag til den titel og beskrivelse, som kommer frem på søgemaskinerne, når webløsningens links bliver fundet. Det er kun et forslag, da søgemaskiner som f.eks. Google ved flere og flere søgninger vælger at benytte en anden titel. Typisk kommer den titel fra eksterne links, som søgemaskinen mener passer bedre til den specifikke søgning.



Hvis du ikke indtaster noget under punktet ”Søgeoptimering” for én eller flere sider, genererer SmartWeb selv søgeoptimering for disse sider. Da søgemaskinerne typisk viser forsiden på din webløsning ved søgning, er det altid en god idé at lave en titel og beskrivelse for den.



Husk...

Punktet søgeoptimering kan benyttes til at optimere dine sider, produkter mv. Men den primære kilde til god indeksering er indholdet på siden dvs. overskriften, beskrivelsen og så videre. Læs mere om generel søgemaskineoptimering.


Når du søger på Google, vil et resultat typisk se ud, som nedenstående; Bestående af en titel og beskrivelse:



Titel

"Titel" kaldes også "Meta title" og er den overskrift, du ser i søgeresultaterne (det der står med blåt, når du søger på Google). Titlen må maksimalt være 250 tegn, men typisk viser søgemaskinerne kun omkring 70 tegn. Google vægter det første ord i titlen højest, og du skal derfor have dit primære søgeord til at stå først. Bemærk at det første ord kan stå med stort, og at det primære søgeord kan nævnes flere steder i titlen. Dette giver et lille plus i den samlede vægtning.

Bemærk at Google kan vælge at vise en anden titel, end den du har tastet ind. Den kan f.eks. vælge at vise en titel, som et andet website har linket din website på, og som den mener passer med med den specifikke søgning.

Titel er følgende del:


Beskrivelse

"Beskrivelse" kaldes også "Meta description" og er den tekst, der ses i søgeresultaterne. På Google står denne beskrivelse under titlen. Beskrivelsesteksten, der maksimalt må være på 150 karakterer, giver mulighed for at uddybe titlen. Det er meget vigtigt, at de ord, der indgår som væsentlige i titlen, gentages i beskrivelsen. Også beskrivelsesteksten kan med fordel indeholde dét eller de vigtigste ord mere end én gang.

Beskrivelse er følgende del:



Søgeord

"Søgeord" kaldes også "Meta keywords" og skal adskilles af komma (f.eks. t-shirt, tshirt). Søgeord blev oprindeligt brugt af søgemaskinerne som primærkilde til at analysere en sides indhold. Sådan er det dog ikke længere. Meta keywords, der ikke er synlige på siden, var oprindeligt tænkt som webmasterens mulighed for at fortælle søgemaskinerne om indholdet på en side. Men mange misbrugte meta keywords og skrev keywords, der på ingen måde havde relevans i forhold til den givne side, alene med det formål at lokke folk ind på webløsningen. Dette var naturligvis ikke hensigtsmæssigt, hvorfor Meta keywords blev nedprioriteret i søgemaskinernes vægtning. De bør dog skrives alligevel og altid være et udtryk for det indhold, der reelt findes på siden, da de stadig indgår i vægtningen.


Link

Linket på siden auto-genereres ud fra titlen, som indtastes under sidedata. Det kan dog være en fordel at definere sit eget link. F.eks. kan en side kaldet /shop-løsning/ være bedre at definere som /webshop/, hvis man ønsker en god indeksering på webshop.

For sider skal du selv oprette 301-redirects fra det gamle link til det nye, hvis det gamle allerede er indekseret af søgemaskinerne.
For produkter og produktkategorier sørger SmartWeb automatisk for det.


Slå link sammen med (Canonical)

I tilfælde af at indholdet er det samme på f.eks. to sider, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content).


Hvorfor vises mine titler og beskrivelser ikke på Google?

Selvom du har indtastet en titel og/eller beskrivelse, så kan Google godt vælge at vise noget andet. Det kan enten være fordi Google ikke har indekseret din nyeste ændring, men det kan også være fordi den vælger at vise noget som den mener er mere relevant. For at øge relevansen af din titel og beskrivelse, så er det vigtigt at følge de guidelines som er beskrevet ovenfor. F.eks. er længden vigtig, den må hverken være for kort eller for lang.