FEEDBACK
X
FEEDBACK

Er du tilfreds med indholdet i denne her guide?

Hvis ikke, så vil vi meget gerne høre dine kommentarer.

Skriv dem herunder, så gør vi det bedste, vi kan for at forbedre manualen.

Tak for din kommentar!

Send ny?

Dansk English

SmartWeb Help | CMS & Shop

4.1. Ordrer

Du er her: Webshop > Ordrer

Under ordrer kan du administrere de bestillinger, der er registreret på webshoppen. Ikke kun gennemførte ordrer, men også ordrer hvor der er gået noget galt i processen (fx ugyldig betalingskort), så du kan fejlsøge på dem (se Ikke modtaget ordrer). Nye ordrer får status Ordre modtaget, med mindre en anden status er valgt under Kontrolpanel > Betalingsmetoder.



Nedenfor er oversigten for ordrer i SmartWeb vist.



Her har du et overblik over alle de modtagne ordrer i systemet samt alle de relevante oplysninger for disse.

Du har mulighed for at søge i dine ordrer ved at indtaste et søgekriterie. På denne måde kan du hurtigt finde en specifik ordre blandt mange.

Du kan vælge at se dine ordrer indenfor et bestemt tidspunkt ved at indtaste datoer i boksene vis fra og vis til.  

Ordrevisningen kan inddeles efter ordrestatus, så alle ordrer med samme status vises i forlængelse af hinanden. Ordrevisningen kan sorteres efter alle de nedenstående statusser. Du kan se en forklaring af de forskellige ordrestatusser i bunden af denne manual.




Du har også mulighed for at sorterer ud fra om ordren kan ekspederes eller ikke kan ekspederes. Dvs. at systemet undersøger om alle produkter i ordren er på lager, og fortæller om du kan ekspedere ordren med det samme.



Hvis en vare ikke kan ekspederes, vil dette ikon  optræde ud fra datalinjen.

At en vare "ikke kan ekspederes" betyder, at der er for få produkter på lager til, at en ordre kan afsendes. Dvs. at når en ordre gennemføres af kunden, vil antallet straks blive trukket fra lagerbeholdningen således, at hvis der er 2 stk. på lager, og der foretages en ordre på 2 stk. vil lager være lig nul, da de to styk er reserveret til kunden. Hvis kunden her efter bestiller yderligere 2 stk, vil lageret gå i -2, og ordren vil dermed ikke kunne ekspederes. Annullerer kunden alle 4 stk. igen, vil lageret imidlertid komme op på 2 stk. igen.


Herefter har du mulighed for at sortere imellem betalte og ikke betalte ordrer, som vist nedenfor.




Til højre for hver ordre finder du 3 forskellige knapper. Nedenfor er deres funktion beskrevet.

Her kan du se og printe en kopi af pakkesedlen for ordren. Pakkesedlen indeholder ikke priser, og kan benyttes når pakken skal sendes.

Her kan du se og printe en kopi af ordresedlen. Ordresedlen indeholder de samme informationer, som kunden har fået tilsendt i ordrebekræftelsen.

Trykker du her, vil du komme videre til selve ordren og have mulighed for at behandle denne.

Vær opmærksom på, at der kommer et ikon, hvis ikke der er produkter nok på lager til at afsende den specifikke ordre. Klik på  for at se antallet af produkter i ordren sammenlignet med antallet af produkter på lager.


 

Forklaring af ordrestatusserne

SmartWeb-systemet indeholder flere forskellige ordrestatusser. Det kan derfor være svært at differentiere dem fra hinanden. Du kan herunder læse forklaringen på hver ordrestatus:

  • Ikke behandlede ordrer - Alle ordrer der endnu ikke er behandlet. Denne oversigt indeholder disse kategorier: Ordre modtaget, Under behandling, Delvist afsendt, Klar til afhentning, Genåbnet.

 

  • Alle modtagne ordrer - Hvis du vælger denne, kan du se en oversigt over alle dine tidligere og nuværende ordrer. Ordrer der er annulleret er dog ikke inkluderet.

 

  • Ordre modtaget - Alle nyindkomne ordrer.

 

  • Under behandling - Denne viser kun de ordrer der er under behandling, dvs. ordrer der er ved at blive gjort klar til at blive sendt til kunden. 

 

  • Delvist afsendt - En ordre er delvist afsendt, når kun dele af produkterne på ordren, er afsendt til kunden. Dette kan opstå, hvis der er mangel på eller lang leveringstid på visse varer.

 

  • Afsendt - Ordrer der er afsendt til kunden

 

  • Klar til afhentning - Ordrer der skal hentes af kunden direkte på dit lager/ i din butik, og derfor ikke skal sendes. 

 

  • Afhentet - Ordrer der er blevet afhentet af kunden direkte på dit lager/ i din butik.

 

  • Annulleret - Ordrer der er blevet annulleret. Ordrer kan annulleres af forskellige grunde. Oftest er det dog fordi, kunden ikke længer ønsker at købe produktet. 

 

  • Genåbnet - Ordrer du har genåbnet. Dette er aktuelt, hvis du har fået sendt varer retur.

 

  • Ikke modtaget - Ordrer hvor betalingen aldrig er blevet gennemført af kunden. Dvs. kunden har valgt sin betalingsmetode - oftest kortbetaling - men har aldrig gennemført betalingen. Afviste betalinger og fejl findes her. Hvis kunden lukker for browseren eller opdaterer den under betalingen, vil ordren også ende som Ikke modtaget.

 


I de næste afsnit vil vi beskrive mere detaljeret, hvordan du behandler en ordre.
 

 



Læs mere:

4.1.1. Behandling af ordrer

4.1.2. Eksport af ordrer til leverandør

4.1.3. Masseudskriv

4.1.4. Masseopdatering

4.1.5. Opret ordre

4.1.6. Betaling afvist (kort)